Program Kongresu PolMaintenance 2019:
PODWYŻKI CEN ENERGII – jak bronić się przed podwyżkami cen i generować oszczędności tam, gdzie jest to możliwe?
Media alarmują, że ceny prądu rosną i będą rosnąć. Właściciele i menedżerowie polskich przedsiębiorstw są pełni obaw – drożejąca energia musi znacząco wpłynąć na koszty prowadzenia działalności. Co będzie dalej z rynkiem energii? Jak się bronić przed wzrostem cen?
- Dlaczego ceny prądu rosną i czego możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach?
- Gdzie szukać oszczędności? Skuteczne sposoby obniżenia zużycia energii w firmach produkcyjnych.
- Jakie są alternatywy? Wykorzystanie najnowszych technologii i alternatywnych źródeł energii w nowoczesnych zakładach przemysłowych.
EKSPERT PANELU
Tomasz Ziąbka
CEO ABZ Energia
SIĘGAJ GWIAZD, A ZARAZEM TWARDO STÓJ NA ZIEMI – praktyczne aspekty zarządzania majątkiem technicznym – patrz na całość i szybko wyciągaj odpowiednie wnioski.
Czy znasz firmę która wydała kiedyś 10 mld zł (2,8 mld USD) na maszynę która przez ponad 3 lata stała i się kurzyła? Pewnie, że znasz - witamy w NASA, gdzie drobna wada głównego zwierciadła teleskopu Hubble’a uniemożliwiła mu wykonywanie ostrych zdjęć przestrzeni kosmicznej i przez 3 lata tylko krążył po orbicie. Czy można było tego uniknąć? Jak zapanować nad co raz bardziej złożonymi systemami, które składają się z coraz bardziej złożonych podzespołów?
- Jak poprawnie wykonać analizę krytyczności majątku technicznego? Jaka część majątku powinna być uznana za krytyczną? Jaką dobrać strategię zarządzania majątkiem do poszczególnych jego składowych w oparciu o wyniki analizy krytyczności?
- Norma ISO 55000 – pomoc czy utrudnienie podejścia do zarządzania majątkiem technicznym? Praktyczne aspekty które pozwolą zwiększyć dostępność techniczną instalacji produkcyjnych, obniżyć koszty jej utrzymania, wydłużyć cykl życia obiektów technicznych oraz ograniczyć ryzyko eksploatacyjne.
- Jak umiejętnie wykorzystać możliwości przemysłu 4.0 i generować oszczędności energii w świetle nieustannych podwyżek cen? Skuteczne sposoby na ograniczenie emisji oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
- Lean to green – czy to się opłaca i dlaczego tak bardzo? Postrzeganie majątku technicznego jako podstawowego zasobu obsługującego strumień wartości klienta.
NIE WIERZ W HOROSKOPY – KORZYSTNY UKŁAD PLANET NIE ISTNIEJE. Przewiduj, zapobiegaj, wykrywaj, reaguj – wszystko o awariach w Twoim zakładzie.
„Houston – mamy problem!” – czyli jak uszkodzona izolacja kabla misji Apollo 13 stała się najbardziej udaną porażką w historii lotów kosmicznych? Czy można było jej uniknąć? Co zaważyło na tym, że załoga misji A3 po 5d 22h 54m 41s wróciła bezpiecznie na ziemię?
- Czy strategię RCM należy stosować do wszystkich elementów naszego systemu? Jak przeprowadzić właściwą analizę niezawodności w oparciu o dostępne dane i ukierunkować wszystkie działania w ujęciu strategicznym?
- Ile kosztuje dobra prewencja i jak ją mierzyć? Dlaczego zarząd powinien uwzględnić ją w budżecie i na jakim poziomie? Dla których elementów naszego systemu możemy pominąć prewencję?
- „Lepiej mądrze stać, niż głupio biegać” – zastosowanie nowoczesnych technologii wykrywania symptomów awarii oraz sposoby ich analizy – przegląd powszechnych zastosowań w przemyśle
- Autonomus maintenance – czy jesteśmy już gotowi? Fundamenty skutecznego angażowania operatorów w czynności UR. Jakie kluczowe aspekty należy uwzględnić przy projektowaniu zespołów szybkiego reagowania?
- Poczuj się jak w USA w latach 50 i wprowadź program TWI – Training Within Industry. Dlaczego standaryzacja w dziale UR jest tak istotna? Od czego zacząć? Które standardy są najbardziej kluczowe i dlaczego?
NIE CZYTAJ Z GWIAZD! DANE, FAKTY I LICZBY TO DLA CIEBIE KOSMOS? Znajdź sposób na ujarzmienie tych informacji i wykorzystaj je do „przyziemnych” działań.
Miał pracować 90 dni. Działał 14 lat i ciągle przesyłał dane z Marsa na Ziemię – od 10 czerwca 2018 nie otrzymaliśmy żadnego sygnału. Był: zasypany przez burzę piaskową, doznał uszkodzenia spektrometrów, wahania temperatury uszkodziły jeden z wysięgników, a w między czasie ugrzązł na 1 miesiąc w piaskowej wydmie. Poznaj łazik Opportunity który pomógł przesłać więcej danych z powierzchni czerwonej planety niż wszystkie pozostałe misje razem wzięte. A czy Ty ciągle masz kłopot jak zbierać, analizować oraz przetwarzać dane poprawiając wskaźniki Twojej firmy?
- Chmura to nasza przyszłość – zgadzasz się? Sprawdź jak w praktyce zastosować narzędzia chmurowe do wsparcia zarządzania w obszarze zespołów autonomicznych, linii, całej fabryki oraz regionu.
- Big Bang, czy Big Data? Ilość danych zbieranych z produkcji rośnie wykładniczo. Jak je zbierać i przetwarzać w czasie rzeczywistym? Wykorzystanie uczenia maszynowego do wsparcia procesów decyzyjnych.
- MTTF, MTTR, MTBF – to coś więcej niż tylko akronimy. Z czego się składają i jaki mamy na nie wpływ? Jak zaprojektować system, żeby każdy w firmie miał możliwość realizacji działań poprawiających te wskaźniki?
- Wysokie koszty w obszarze zarządzania częściami zamiennymi? Jak uwolnić zamrożony kapitał i odzyskać miejsce magazynowe nie narażając się na przestoje na produkcji? Które wskaźniki wskażą mi drogę w zależności od branży i specyfiki firmy?
- „Dział UR generuje jedynie koszty dla firmy.” Czy umiesz rozprawić się z tym mitem? Poznaj obszary i metody działania które realnie przekładają się na wzrost wartości firmy.
JAK ZBUDOWAĆ MIĘDZYGALAKTYCZNY MOST MIĘDZY POKOLENIAMI? Skuteczne sposoby motywacji pracowników.
Niektórzy jeszcze żywo pamiętają pierwsze lądowanie człowieka na księżycu (NASA, 1969), a już wkrótce mogą mieć szansę być świadkami pierwszej załogowej misji na marsa (SpaceX, 2024). Do tego czasu 75% pracowników na świecie będą stanowili millenialsi – ludzie urodzeni w latach 80. I 90. XX wieku. Milowy krok w eksploracji kosmosu nie zostanie bez echa na Ziemi – styl pracy oraz sposób podejścia nowych osób będzie zmieniał nasze organizacje. Czy jesteś na to gotowy?
- Pieniądze szczęścia nie dają – czyżby? Jak zaangażować pracowników do ciągłego doskonalenia w każdym obszarze? Systemy motywowania pracowników w nowoczesnych organizacjach.
- Mówi się, że ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa. Czy to prawda? Jak swoim zachowaniem wpłynąć na budowanie dobrych relacji w zespole bez względu na wiek czy staż pracy.
- Przełamanie lodów na linii UR-Produkcja dzięki metodzie SMED. Jak przeprowadzić skuteczny warsztat i zaangażować wszystkich pracowników? Zwiększ dostępność maszyn oraz skróć czas przezbrojenia - praktyczne case study.
- Transfer wiedzy w organizacji. Co zrobić, aby Ci bardziej doświadczeni pracownicy chcieli mówić, a Ci młodsi aktywnie słuchać? W jaki sposób przekazywać wiedzę kolejnym pokoleniom w działach technicznych?
Podczas Kongresu PolMaintenance wystąpili:

Bonarski
Przez ostatnie 10 lat pracował m.in. firmach Whirlpool, Winkelmann oraz Lear Poland II. Drugą kadencję jest prezesem koła terenowego SIMP (Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich) działającego przy Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Jego pasją jest szukanie metod, narzędzi i rozwiązań usprawniających zarządzanie działem, obszarem, firmą, łącząc zdobycze wiedzy teoretycznej z wieloletnim doświadczeniem praktycznym. Szeroko współpracuje z firmami szkoleniowymi oraz produkcyjnymi m.in. Federal Mogul, KGHM ZG z zakresu organizacji pracy działu utrzymania ruchu, ale też Lean Manufacturing czy Six Sigma.

Motyka
Ekspert odpowiedzialny w firmie Haerter za wdrożenie filozofii Lean Manufacturing oraz controling produkcyjny. W ostatnich latach pracował między innymi w Winkelmann sp. z o.o., Case Tech (obecnie Viskase) oraz jako niezależny konsultant. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy konsultanta i trenera, prowadzi projekty doskonalące systemy produkcyjne dla firm z branży tekstylnej, samochodowej i kosmetycznej, w Polsce oraz za granicą. Lider licznych projektów optymalizacyjnych, wielokrotnie nagradzany i wyróżniany za osiągniecia. Pasjonat filozofii Lean Manufacturing i Six Sigma, członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich.

Burnos
Lider kilkunastoosobowego zespołu konsultantów w zakresie Zarządzania Majątkiem i konsultant wiodący w wielu strategicznych projektach w zakresie Zarządzania Majątkiem.
Ekspert w zakresie utrzymania ruchu, zarządzania niezawodnością i kosztami eksploatacji majątku, prowadzenia projektów przemysłowych (autor wiodący metodyki Industrial Project Management), trener wykładowca ponad 150 szkoleń i wydarzeń branżowych związanych z Zarządzaniem Majątkiem i Zarządzaniem Technicznym. Specjalista ds. prewencyjnego UR, analiz niezawodnościowych (m.in. RCM, LDA, RAM), analiz ryzyka w zakresie majątku technicznego, analiz krytyczności majątku. Absolwent Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Programu MBA prowadzonego przez Uniwersytet Szczeciński z Manchester Metropolitan University. Posiada doświadczenie w doskonaleniu produkcji, systemów utrzymania ruchu oraz zarządzania majątkiem technicznym z wykorzystaniem licznych metodologii i strategii, jak i mierzeniu i analizie efektywności wg ISO 55000. Posiada szerokie doświadczenie w doborze oraz wdrażaniu systemów CMMS/EAM –m.in. SAP (PM), INFOR EAM, IFS, IBM MAXIMO. Wykładowca AZT (Akademii Zarządzania Technicznego), MBA oraz Executive MBA.

Jastrzębski
Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej, o specjalizacji Systemy informatyczne w automatyce. Od 2007 roku zajmuje się programowaniem i uruchamianiem systemów sterowania i wizualizacji. Bardzo duże i wszechstronne doświadczenie przemysłowe zdobył pracując w firmie integratorskiej oraz w utrzymaniu ruchu, w zakładzie z branży FCMG, gdzie m.in. wdrażał systemy klasy DCS – SIMATIC PCS7, klasyczne systemy sterowania PLC+HMI, układy napędowe na bazie SIMOCODE i SINAMICS. Ekspert w dziedzinie konfiguracji i diagnostyki przemysłowych sieci PROFIBUS DP i PA. Wiedza i praktyczne umiejętności z obszaru pracy trenera oraz profesjonalne techniki szkoleniowe są potwierdzone certyfikatem Train The Trainer, który otrzymał po ukończeniu studiów podyplomowych Master of Business Training na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Golonka
Mgr inż. zarządzania i inżynierii produkcji, absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Politechniki Wrocławskiej. Praktyk Lean Management, który zbierał swoje doświadczenie m.in. w branżach: automotive, EMS, przetwórstwa stali, poligraficznej oraz innych. Zajmuje się podnoszeniem efektywności procesów, usprawnianiem systemów zarządzania oraz realizacją projektów wdrożeniowych. Z powodzeniem prowadzi projekty mające na celu transformację przedsiębiorstwa na sposób szczupłego myślenia, takie jak: mapowanie strumienia wartości (VSM), warsztaty SMED, standaryzację oraz wiele innych. Ceni sobie pracę projektową zorganizowaną na osiąganie konkretnych celów. Czas wolny spędza aktywnie z rodziną lub nabija kolejne kilometry na endomondo wraz ze swoim psem.

Pierzchała
Redaktor prowadzący „Służb Utrzymania Ruchu”. Absolwent automatyki i robotyki na Politechnice Krakowskiej oraz studiów podyplomowych „Trener i coach – partner w rozwoju”. Przez 15 lat pracował jako menedżer w branży automatyki oraz IT, pomagając we wdrażaniu rozwiązań z zakresu systemów sterowania, oprogramowania SCADA i MES oraz przemysłowych baz danych.
Specjalizuje się w humanistycznych aspektach nowoczesnych technologii. Jest prezesem Instytutu Karola Wojtyły, w którym zajmuje się miejscem i rolą człowieka we współczesnym świecie oraz rozwijaniem i propagowaniem personalistycznych metod zarządzania. Projektuje i prowadzi warsztaty z zakresu komunikacji międzyludzkiej oraz wystąpień i prezentacji publicznych. Jako trener i logoterapeuta pomaga w odkrywaniu sensu i planowaniu zrównoważonego samorozwoju. Propaguje wiedzę na temat zespołu Aspergera, pomaga dorosłym aspergerowcom oraz rodzicom dzieci z ZA.

Zjawiony
Inspektor w dziale UTB (urządzenia transportu bliskiego) w oddziale Łódzkim UDT. Absolwent Politechniki Częstochowskiej (inż. - wydział elektryczny, mgr - zarządzanie i inżynieria produkcji), następnie ukończył studia podyplomowe na Politechnice Łódzkiej (ergonomia i bhp). Od początku kariery związany z działem UR (zaczynał jako specjalista UR, następnie inżynier ds. utrzymania ruchu, a od stycznia 2011 r. inspektor w UDT.). Poza standardową inspekcją działa w Akademii UDT (specjalizuje się w szkoleniach dotyczących wózków jezdniowych podnośnikowych), a jako kierownik zespołu zajmuje się szeroko rozumianą tematyką preventive, predictive i proactive maintenance.

Gulanowski
Posiada 7-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania oraz usprawniania procesów produkcyjnych, które zdobywał w branżach: motoryzacyjna, poligraficzna, medyczna oraz obróbka skrawaniem CNC. Instruktor praktycznej nauki zawodu. Wyróżniony tytułem „Lider inżynierii poniżej czterdziestki”. Członek Stowarzyszenia Lean Management Polska i Polskiego Stowarzyszenia Praktyków Training Within Industry. Prelegent oraz autor licznych artykułów dotyczących efektywnego zarządzania produkcją oraz podnoszenia efektywności funkcjonowania służb utrzymania ruchu. Absolwent studiów na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi (UWM Olsztyn).

MBA
Ponad 25 lat doświadczenia w zarządzaniu obszarami biznesu, działaniami sprzedażowymi oraz realizacją projektów w obszarze dóbr przemysłowych i inwestycyjnych w korporacjach międzynarodowych (ABB, Siemens, Emerson). Wieloletnie doświadczenie w obszarze kompleksowych rozwiązań dedykowanych automatyzacji procesów przemysłowych i energetycznych dla obiektów nowych i modernizowanych, systemów napędowych, modernizacji urządzeń elektrycznych, energetycznych i mechanicznych. Ponad 10 lat doświadczenia w obszarze rozwiązań skupionych na ocenie stanu technicznego instalacji technologicznych, maszyn i urządzeń, systemach diagnostyki urządzeń procesowych, aparatury i maszyn, podnoszeniu niezawodności pracy urządzeń i instalacji technologicznych, optymalizacji procesów biznesowych, budowania i optymalizacji strategii utrzymania ruchu na różnych szczeblach organizacyjnych przedsiębiorstw.

Szymczyk
Pracownik i absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Jego obszar zainteresowań zawodowych jest związany ściśle z energetyką i przemysłem w takich dziedzinach, jak napędy, pompy i układy pompowe, sprężarki i układy sprężonego powietrza, wentylatory, spalanie i wytwarzanie oraz przesył pary i gorącej wody. Zajmuje się także analizą układów cieplnych stosowanych w energetyce zawodowej oraz ich optymalizacją. W ramach działalności naukowej i współpracy z przemysłem wykonuje audyty energetyczne instalacji przemysłowych oraz prowadzi szkolenia z zakresu efektywności energetycznej. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych w czasopismach o zasięgu krajowym i zagranicznym.

Denkowski
IFS Poland
Bartłomiej Denkowski od 24 lat jest związany zawodowo z firmą IFS Poland. Początkowo jako konsultant, a następnie kierownik projektów, uczestniczył w licznych wdrożeniach obejmujących procesy logistyczne i dystrybucyjne. Obecnie pracuje na stanowisku PreSales Manager i jest odpowiedzialny za opracowywanie zintegrowanych rozwiązań oferowanych klientom IFS. W roku 2001 uzyskał certyfikat APICS-CPIM. Jest absolwentem Instytutu Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mendel
Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydz. Mechaniczny. Od 2002 pracownik Pruftechnik-Wibrem Sp. z o.o. Pierwsze doświadczenia związane z eksploatacją maszyn zdobywał w przemyśle ceramicznym, jako kierownik zmiany. W firmie Pruftechnik zaczął pracę na stanowisku handlowca następnie serwisanta, po czym objął funkcję kierownika serwisu. Od roku 2013 zajmuje się rozwojem usług oferowanych przez Pruftechnik-Wibrem. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się z Klientami, pomagając im w rozwiązywaniu zagadnień związanych z pomiarami i wdrożeniami systemów diagnostycznych.

Lewandowski
Związany z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie naukowo i dydaktycznie zajmuje się tematem odporności psychicznej. Certyfikowany coach i terapeuta Gestalt – ukończył Szkołę Psychoterapeutów Instytutu Terapii Gestalt w Krakowie i International Program for Gestalt in Organization w Scuola Gestalt di Torino.
Przez ponad 10 lat pracował jako senior consultant w Profesja Consulting, gdzie zaczynał od tematyki konfliktu i negocjacji, a następnie specjalizował się w przywództwie. W latach 2015-2017 managing partner w międzynarodowej grupie szkoleniowo-doradczej IAK Institute for Applied Creativity.
Obecnie łączy pracę naukową z działalnością szkoleniowo-coachingową i praktyką psychoterapeutyczną. Centralnym punktem jego pracy, łączącym wszystkie te obszary, jest tematyka odporności psychicznej. Pracuje z liderami i zespołami w kierunku integrowania spójności i stabilizacji, z zdolnością do adaptacji. W ramach krakowskiej szkoły coachingu SPC dba o to, aby przyszli coache mieli nie tylko narzędzia, ale też wgląd w siebie i drugiego człowieka. W praktyce psychoterapeutycznej bliska jest mu tematyka kryzysów rozwojowych i egzystencjalnych, wobec których stajemy w toku życia.

Fijałka
Absolwent Politechniki Krakowskiej, Wydziału Mechanicznego (kierunek: Automatyzacja Procesów Wytwarzania), oraz studiów podyplomowych z zarządzania produkcją (Wyższa Szkole Europejskiej im. ks. J. Tischnera w Krakowie) i zarządzania ryzykiem (Collegium Civitas w Warszawie). W zespole ASTOR od 2006, gdzie pełnił funkcje od specjalisty do spraw oprogramowania, przez trenera, dyrektora ASTOR Consulting aż do Opiekuna Kluczowych Klientów i business development.
Specjalizuje się w zakresie oprogramowania przemysłowego, systemów podnoszenia efektywności klasy MES, optymalizacji produkcji i procesów, LEAN, zarządzania projektami i rozwoju nowych obszarów, produktów, usług i biznesu w ASTOR. Aktualnie rozwija kompetencje w obszarze planowania produkcji. Posiada wieloletnie doświadczenie i praktyczną znajomość typowych potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych, szczególnie z branży FMCG, spożywczej, chemicznej, farmaceutycznej, kosmetycznej i automotive.

Ziąbka
Ukończył automatykę i robotykę na wydziale Elektroniki i Elektrotechniki Politechniki Łódzkiej, a także Studium Menedżerskiego MMBA firmowane przez Uniwersytet Łódzki i University of Maryland (dyplom MBA). Posiada ponad 20-letnie doświadczenie na stanowiskach menadżerskich w branżach związanych z nowymi technologiami oraz aspektami efektywności energetycznej.
Osobiście uczestniczył w kilkudziesięciu projektach audytorsko – doradczych, realizowanych dla największych polskich przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej. Ekspert KSU w zakresie projektów innowacyjnych i w obszarze projektów efektywności energetycznej. Twórca i lider innowacyjnych na skalę światową projektów, takich jak ISEE – Inteligentne Sterowanie Efektywnością Energetyczną.

Skrzypkowski
Właściciel firmy AS Instrument Polska od września 2002. Absolwent Politechniki Warszawskiej, wydział Mechaniczny Technologiczny (aktualnie Inżynierii Produkcji) – dyplom magistra w uzyskał 1991 roku, specjalizacja spawalnictwo.
W latach 1998-2002 inżynier sprzedaży w firmie SPM Instrument Sp. z o.o., w polskim oddziale SPM Instrument AB. W roku 2000 wprowadzał na polski rynek systemy laserowe do osiowania i określania geometrii maszyn, Damalini AB - aktualnie Easy-Laser AB.
Obecnie wyłączny przedstawiciel w Polsce firmy szwedzkiej SPM Instrument AB (przyrządy i systemy do diagnostyki maszyn) oraz autoryzowany Easy-Laser AB (systemy laserowe). Ponadto Rayhome Ltd. Wlk. Brytania (laserowo cięte podkładki ustawcze), Hilger u. Kern GmbH Niemcy (ultradźwiękowe detektory przecieków, także zintegrowane z kamerą i mierniki naciągu pasa), Schaller GmbH Austria (przyrządy i systemy Humimeter do pomiaru wilgotności powietrza i materiałów sypkich oraz do papieru i kartonu).

Milczanowski
Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na wydziale Metali Nieżelaznych w specjalności Zarządzanie i Inżynieria Produkcji z doświadczeniem w pracy dla branży przemysłowej oraz energetycznej. W swojej kilkuletniej karierze zawodowej zdobywał doświadczenie zarówno w małych spółkach krajowych jak i w globalnych koncernach. Praca w różnych gałęziach przemysłu, pozwoliła mu na bardzo dobre zrozumienie potrzeb klientów przemysłowych szczególnie w kwestiach procesów produkcyjnych i procesowych. Business Development Manager, odpowiedzialny za rozwój sieci dystrybucyjnej oraz współpracę z kluczowymi klientami przemysłowymi firmy Elmodis.